Aki nyugatra indult és keletre érkezett

Douglas Corrigan, a dicsőségre vágyó korai repülők egyik utolsó tagja volt, aki 1938-ban egy érdekes 'hibát vétett'. Tizenegy évvel korábban, amikor az amerikai Charles A. Lindbergh nemzetközi hírességgé vált azzal, hogy egyedül, megállás nélkül átrepülte Atlanti-óceánt, Corrigan azon szerelők közé tartozott, akik Lindbergh Spirit of St. Louis repülőgépén dolgoztak, de ez nem volt elég a texasi születésű pilóta számára.

corrigan.jpg

1938-ban vásárolt egy 1929-es Curtiss Robin repülőgépet egy roncstelepről, megjavította, átépítette és hosszú távú repülésre módosította. 1938 júliusában Corrigan megállás nélkül elvezette az egymotoros repülőgépet Kaliforniából New Yorkba. Bár a transzkontinentális repülés már korántsem volt példa nélküli, Corrigan országos figyelmet kapott, mert a sajtó csodálkozott azon, hogy a régi repülőgépe egyáltalán túlélte az utat.

New Yorkba érkezése után szinte azonnal benyújtotta a transzatlanti repülés terveit, de a légiközlekedési hatóságok öngyilkos repülésnek ítélték, és azonnal elutasították. Ehelyett megengedték, hogy Corrigan visszarepüljön a nyugati partra.

corrigan1.jpg

Corrigan július 17-én felszállt a Floyd Bennett-mezőről nyugat felé indulva, majd néhány perccel múlva egy 180 fokos fordulatot tett, és néhány bámészkodó zavarára eltűnt egy felhő mögött. A felszállás előtt 320 US gallon (1200 L) benzint és 16 US gallon (61 L) olajat tankolt. Állítása szerint 26 órányi repülés után vette észre, hogy rossz irányba repül :)

Huszonnyolc órával (s 13 perccel) később, 1938. július 18-án délután 3 óra körül Írország zöld dombjait pillantotta meg, s Corrigan leszállt gépével Dublinban, Írországban, majd kiszállt a gépéből: „Nemrég szálltam fel New Yorkból. Most hol vagyok? Higgyék el, rendkívül meglepődtem, hogy Írország partjainál találtam magam." Azt állította, hogy elvesztette az irányt a felhők között, és az iránytűje is meghibásodott. A hatóságok nem hitték el a történetet, és felfüggesztették a pilótaengedélyét, de Corrigan ragaszkodott az állításához.

A légiközlekedési tisztviselők egy 600 szavas táviratot küldtek, hogy felsorolják a repülése során megszegett szabályokat - pedig eléggé drága volt a távirat. Corrigan törvénytelenségének mértéke ellenére csak enyhe büntetést kapott; pilótabizonyítványát 14 napra felfüggesztették.

Mire a „Wrong Way” Corrigan és gépe a Manhattan nevű gőzhajón visszatért New Yorkba, feloldották az engedélyének a felfüggesztését és nemzeti híresség lett. Többen vettek részt az ünneplésére szervezett felvonuláson, mint Lindberghén, s fogadta Franklin D. Roosevelt elnök is. Ő lett az autogramgyűjtők egyik kedvence is, "Wrong Way" Douglas Corridan néven.

corrigan2.jpg

djp