Az első gőzhajós átkelés a La Manche-csatornán
Az Élise (korábban Margery vagy Marjory) volt az első olyan gőzhajtású hajó, amely átkelt a La Manche-csatornán.
A 10 lóerős gőzgéppel felszerelt, 2 lapátkerekes hajót 1814-ben bocsátották vízre Dumbartonban, s az egyik tulajdonos legidősebb lányáról kapta a Margery nevet, de hamarosan eladták. Ez volt az első gőzhajó, amely rendszeresen közlekedett London és Gravesend között a Temzén. Egy év múlva újra eladták, s a nevét 1816 márciusában az új tulajdonos, Pierre Andriel változtatotta meg Élise-re.
1816. március 9-én a Margery Newhaven-be ment, ahonnan március 17-én indult a francia Le Havre felé, ahová a La Manche-csatornán keresztül vezetett az út.
Az út eléggé viharosra sikerült, a kapitányi kabinban eldőlt a kályha, s majdnem leégett a hajó.
A fellázadni készülő legénység csak egy nagy adag rum segítségével tért vissza a helyére, ráadásul a francia révkalauz, amikor meglátta a "sziszegő és füstölgő szörnyeteget", elmenekült. Végül másnap reggel hatkor ért a kikötőbe 17 órányi hajóút után - a gőzgép ekkor még maximum 6 csomós sebességet tudott biztosítani a hajó számára.
Le Havre-ban fantasztikus ünneplés várta őket, igazi diadalmenetben hajózhattak tovább Párizsba, ahová március 28-án érkeztek meg, majd 21 díszlövés várta őket a Tuileries-palotában, ahol XVIII. Lajos is fogadta őket. Ezután évekig szolgált a Szajnán utasszállítóként.
Kapcsolódó posztok
XVIII. Lajos visszatérése
A ‘London’ elsüllyedése és 220 ember halála
Az SS Thames végzetes hajótörése 1841-ben